Spesialiseringskurs: Barn

Vil du lese med meg? Snøfte inviterer til kunnskap og leseglede.

Forrige helg var det endelig klart for spesialiseingskurs med fokus på arbeid med barn. Dette er et kurs vi har planlagt lenge, siden før jul. I Norge har det aldri tidligere vært mulig å ta et slikt kurs for terapihundekvipasjer. I USA og Sverige er det langt mer vanlig å bruke hunder til å hjelpe barn med sykdom, skader eller læringsproblemer. Dette første spesialiseringskurset ble arrangert av Norske Terapihundskolen, med ypperlige Sara Karlberg som instruktør. Hun var innleid instruktør da Snøfte og jeg gikk grunnkurset hos NODAT i 2011, så dette visste jeg ville bli bra. Sara har arbeidet med barn og hund i 7 år, og holdt kurs i Sverige. Hun har laget et eget opplegg for barnehagebarn, kalt Fadderhunden.

Man lærer hunden oppmerksomhet til boken ved bruk av target. Interessen for boken er i bunn og grunn snutetarget. Men, som instruktør Sara understreket, er at det er viktig at hunden lærer seg å ha glede av å lese med barn, ikke bare arbeider for å få en godbit. I Snøftes tilfelle kan det bli en utfordring, han jobber hardt for godbiter, og er veldig flink til snutetarget. Problemet jeg oppdaget var at han siklet mye, og bokens sider ble helt våte mens vi øvde! Ikke helt ideelt, kanskje?

I fire dager fikk vi opplæring i arbeid med barn i forhold til lesing og skolearbeid, det såkalte R.E.A.D. (Reading Education Assistance Dogs) opplegget, og arbeid med barnehagebarn, altså Fadderhund-opplegget. Jeg har lenge tenkt at Snøfte vil kunne være en ypperlig lesehund, det vil si en hund som barnet kan lese til/for. Hunder kan gjøre en viktig jobb for å få barn til å trives med og like å lese. Forskning viser at barn som liker å lese gjør det bedre på skolen generelt. Altså dersom barnet syns det er gøy å lese (hva som helst) så gjør de det oftes bedre på skolen som helhet. Det er derfor svært viktig at lesegleden utvikles og næres hos alle barn. Barn som har lav selvtillit i forhold til det å lese, kan for eksempel ha stor nytte av en lesehund. Det å lese til eller for en hund er langt mindre skummelt enn å lese høyt i klassen, for læreren eller for en forelder. Selv hunsker jeg at som barn føltes det helt unormalt å lese høyt. Det føltes feil på en måte, og stemmen min ble så dominerende at jeg nesten ble skremt av meg selv. Selvsagt gikk dette seg til etter hvert, men for andre gjør det ikke det. En hund er en fortrolig venn, en som er på barnets side i lesingen. Hunden korrigerer ikke feil, eller ber barnet om å være en mer effektiv leser. De nyter å ligge ved siden av barnet og bare være med i prosessen. Dersom barnet heller vil se på bildene og snakke om dem er hunden like interessert i det som selve teksten. Som nevnt er det lesegleden som skal utvikles, ikke primært effektivitet eller korrektheten. Den kommer senere, når barenet har blitt glad i å lese. Jeg har aldri vært glad i å lese. Jeg var aldri et slikt barn som konstant hadde nesen i en bok. Nå har jeg mange år på universitetet bak seg, men min glede i forhold til bøker er nært knyttet til min forkjærlighet til faget jeg har valgt (kunsthistorie). Jeg var aldri noe skolelys, og selv i dag kan jeg se på en bok med gru. Mitt forhold til bøker er basert på fornuft og pragmatisme, ikke glede eller kjærlighet – dessverre. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en lesehund som barn. Det hadde gjort resten av skoleløpet og universitesstudiene mye lettere og lang mer lystbetont!

Puddelen Sara leser konsentrert sammen med eier Kari.

Før kurset hadde jeg tenkt at dette blir enkelt. Snøfte er en rolig hund som ikke har noen problemer med å ligge ved siden av folk mens de leser. Jeg skjønte fort at det heldigvis er mer til dette enn bare å ha en hund i rommet! Som Sara understreket, det er stor forskjell på å bare ha en hund ved siden av barnet og det å bruke hunden aktivt i leseprosessen. Her går skillet mellom selskap med hund og terapihund. Se for deg en gutt som har lav selvtillit i forhold til å lese, og som ikke opplever å blir sett eller tatt på alvor. Oppglødd over det han leser er det nærliggende at han ønsker å dele dette med hunden: «Se, her står det noe spennende!». Det vil ikke akkurat hjelpe denne gutten i å overvinne sin usikkerhet, og vil bekrefte hans forståelse av at ingen bryr seg, hvis hunden har sovnet eller ser bort og gjesper. Dette er en  sannsynlig reaksjon fra en utrent hund i lesesituasjonen. En terapihund som jobber som lesehund skal kunne vise interesse for boken. De skal kunne stikke nesen i boken, og dermed virke interessert i det barnet leser. I tillegg skal de kunne følge en finger når den peker på linjen mens barnet leser. En annen evne de skal ha er å legge labben i boken der barnet leser. For eksempel er dette nyttig dersom man trenger å forklare et ord for barnet, eller ønsker å undersøke om barnet forstår det han leser. Hunden kan i mellomtiden ha poten plassert på den linjen der man sluttet å lese, slik at barnet kan gjenoppta lesingen der han slapp. I forlengelse av selve lesingen kan man leke med barna for å øve opp skriving og mattekunnskaper. Man kaster bokastaver (for eksempel i tre) på bakken, og får hunden til å hente dem en og en. Det blir selvsagt tilfeldig hvilke bokstaver hunden henter, men av disse må barnet stave et ord. På samme måte kan hunden hente en terning som barnet triller. På denne måten kan man øve på addisjon, subtraksjon eller ander mattekunnskaper. Å arbeide sammen med en hund er langt mer motiverende enn å sitte å knote i klasserommet. Dette kan være det som gjør at frustrerte og skoleleie barn kommer videre. Hunder kan også brukes til øvelser ute og i grupper. Et eksempel er å gjemme bokstaver eller oppgaver i skogen (sammen med noen pølsebiter!) og hunden og barna må samarbeide for å finne disse postene.

Nydelige Cockeren Mia lærer potetarget på boken sammen med instruktør Sara Karlberg (sittende til høyre).

Når det gjelder mindre barn i barnehage kan hunden lære dem empati, respekt og ansvar. Gjennom leker og øvelser lærer barna å samarbeide som gruppe, ta hensyn til hunden og hverandre og gis mulighet til å snakke om følelser. I samarbeid med det pedagogiske personalet i barnehagen kan det barna lærer om hvordan man behandler en hund overføres på andre i barnehagen og mennesker generelt. Sammen med hunden kan de utforske egne grenser for hva som er greit og ikke greit. Hunden fungerer også her som en barnet kan øve seg på, og så overføre kunnskapene på mennesker. Barna lærer også hvordan man hilser på en hund, og hva hunder liker og ikke liker. Med hunden til stede kan man også snakke om for eksempel hygiene: «Hunden må børste pelsen og klippe neglene sine. Må dere det?» Empati: «Tror du hunden liker at du lugger? Hvorfor ikke det? Liker du at andre lugger deg?» På denne måten kan barna reflektere rundt ulike ting som kan overføres på mennesker og seg selv. I Fadderhund-opplegget treffes hunden og barnehagegruppen 3 ganger. Ulike leker og øvelser utføres hver gang, og til slutt får barnet et diplom der det står at de er en god venn. Dette kan det pedagogiske personalet følge opp etter at arbeidet med hunden er ferdig.

En fin gjeng! Stående bak fra venstre: Kari & Sara, instruktør Gunn Pedersen, lærling Trine, instruktør Sara Karlbeg & skjønne Boston terrieren Bettan, Carol & Molly. Sittende foran fra venstre: Eva & Thalia, meg & Snøfte, og Eva & Mia. Foto: Svein Erik Francke- Enersen.

Det var et utrolig spennende kurs. En eksklusiv gruppe med 5 deltagere. Jeg kjenner alle fra tidligere, så det var veldig hyggelig! VI gikk grunnkurset sammen med 2 av de andre ekvipasjene. De to andre kjenner jeg på andre måter. Vi er jo foreløpig ikke så mange terapihundekvipasjer i Norge, så miljøet er lite, sosialt og veldig hyggelig! Nå skal Snøfte og jeg skaffe oss 10 timer med praksis (fordelt på lesing og barnehagebarn) som skal dokumenteres skriftlig. Og vi må øve til praktisk eksamen (såkalt ‘diplomering’), som antagelig blir avholdt før jul en gang.

Og meg og Snøfte alene. Foto: Svein Erik Francke- Enersen.
Reklamer

One thought on “Spesialiseringskurs: Barn

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s